EGR – Ce este si cum functioneaza?
Avand in vedere ca toate motoarele cu ardere interna produc emisii poluante cu efecte nocive asupra sanatatii, EGR-ul se prezinta ca o solutie tehnica optima si chiar necesara pentru diminuarea acestora.
EGR-ul (Exhaust gas recirculation) poate fi definit drept sistemul ce permite reintroducerea gazelor arse, rezultate in urma arderii amestecului aer-combustibil, inapoi in galeria de admisie. Acest lucru are ca efect diminuarea emisiilor poluante (oxidul de azot, monoxidul de carbon, particule solide, etc.)
Prin reintroducerea gazelor arse în admisie o parte din oxigenul necesar arderii este inlocuit cu gaze arse ceea ce conduce la scaderea cantitatii de oxigen in exces. Pe de alte parte deoarece gazele arse absorb o parte din caldura generata in urma arderii se reduce si temperatura maxima pe ciclu.
Foto: Sistemul de admisie și evacuare al unui motor termic
Sursa: Bosch
- compresor
- turbina
- sonda lambda
- supapa EGR cu comanda electro-pneumatica
- obturator admisie
- galerie admsie
- galerie evacuare
- injector
Trebuie retinut faptul ca EGR-ul nu introduce in mod constant gazele arse in galeria de admisie. Daca ar fi asa, efectele poluante ale gazelor de evacuare ar fi si mai mari. Asta deoarece, ca urmare a unei arderi incomplete generata de o cantitate insuficienta de oxigen, emisiile de CO2 sau hidrocarburi ar creste simtitor.
Asadar, pentru a introduce o cantitate optima de gaze arse in galeria de admisie, EGR-ul este prevazut cu o supapa controlata in mod direct de catre ECU. De asemenea, controlul debitului de gaze arse in cadrul motoarelor cu sisteme de supraalimentare se face si cu ajutorul obturatorului care, prin inchidere, scade presiunea in galeria de admisie si faciliteaza fluxul gazelor dinspre galeria de evacuare.
EGR-ul este o solutie tehnica necesara pentru diminuarea emisiilor poluante ale motoarelor cu ardere interna, cu atat mai mult a motoarelor diesel. De aceea, trebuie specificat faptul ca in cazul motoarelor pe benzina, dat fiind nivelul scazut al emisiilor de oxizi de azot, EGR-ul nu se prezinta ca un element absolut indispensabil. Exceptia o constituie insa motoarele pe benzina cu injectie directa, unde, datorita principiului lor de functionare, emisiile de NOx sunt mai mari iar diminuarea lor obliga la utilizarea EGR-ului.