Adevarul despre chip tuning, softari si alte modificari
Chip tuning – Ce este?
Optimizarea de soft sau chip tuning inseamna modificarea softului calculatorului de motor al masinii pentru a creste puterea acestuia. Astfel motorul dupa resoftare va functiona dupa caracteristicile noului soft instalat.
Cum se face?
Operatiunea are la baza modificarea din soft a unor parametri de functionare ai motorului, cum ar fi presiunea turbo, timpii de injectie, etc. Practic se citeste softul existent si se optimizeaza anumite parti ale lui, se face un fel de update sau upgrade. De obicei chip tuningul urmareste cresterea puterii motorului dar exista si varianta de ecotuning, care se axeaza pe scaderea consumului de carburant, astfel se poate reduce consumul intre 1 si 2l/100km, in functie de motor si stilul de condus al soferului.
La capitolul rezultate, cresterea cea mai semnificativa de putere este la motoarele supra-alimentate (fie cu turbocompresor fie prin compresor mecanic), ele fiind si cele mai chipuite.
Avantaje
- cresterea performantelor motorului: cresterea cuplului si a cailor putere
- reducerea consumului de combustibil (in cazul ecotuningului)
Dezavantaje
- cost ridicat
- unele componente vor trebui inlocuite datorita puterii extra (ex. volanta, ambreiaj si elementele de franare pentru o siguranta ridicata)
- in functie si de stilul de condus si procentul de putere extra oferit motorului, viata lui poate fi scurtata drastic.
De ce nu ies masinile din fabrica cu o putere mai mare?
- producatorii de masini trebuie sa ofere garantie pentru motoare si atunci prefera sa le limiteze puterea la o valoare inferioara, oferindu-le astfel o durata de viata mai mare.
- marketing – in multe cazuri, o masina se lanseaza cu un motor la o anumita putere iar cand se lanseaza faceliftul acelui model, se echipeaza cu acelasi motor, insa i se modifica doar caracteristicile de functionare din soft.
- poluare – unele tari au norme de poluare mai stricte decat altele si o varianta de a „calibra” consumul si noxele emise este limitarea capacitatii din soft (vezi cazul DIESEL GATE 🙂 ).
STAGE 1
Stage 1 se refera la modificari doar din software, care asigura un castig optim de putere si scadere a consumului (in unele cazuri), fara a afecta normele de poluare. In teorie in asta consta primul nivel de chip tuning disponibil. De multe ori se intampla ca masina sa aiba mai putina putere dupa chip tuning si un nivel de gaze si noxe evacuate mai mare. Aceasta problema intervine atunci cand modificarea a fost facuta de cineva nepriceput, fara teste dyno.
De obicei asta se intampla atunci cand se efectueaza chip tuning „in spatele blocului”.
STAGE 2
Pentru acest nivel se modifica cel putin evacuarea, astfel incat gazele vor avea un traseu cat mai liber, fara restrictii. Aceasta permite o exploatare mai eficienta a motorului, ceea ce se traduce prin putere mai mare si consum redus.
De asemenea, software-ul stage 2 se poate face dupa preferinte, mai agresiv sau mai conservativ.
Alte modificari care se incadreaza la stage 2 sunt: Intercooler marit, admisie, etc.
STAGE 3
Pentru Stage 3 se cauta maximizarea potentialului motorului, folosind componentele necesare: turbina, injectoare, pompe marite, cat si un software custom, dezvoltat pe dyno.
Stage 4 este varianta unde gasim motoare cu biele, pistoane si axe cu came modificate cat si o galerie de admisie modificata.
CUSTOM BUILD
Custom Build-ul e printre cele mai avasate stadii de tuning, care include un ECU inlocuit, supape marite, pompa de ulei custom, chiuloasa custom si multe altele. Fiecare stadiu de modificare cuprinde si stadiul anterior (sau anterioare).
Cata putere vom avea in plus?
Pentru stage 1 la motoarele pe benzina aspirate vom avea o crestere cuprinsa intre 5-10%, la motoare pe benzina turbo o crestere de 15-25% iar la motoarele diesel aspirate 10-15% respectiv la motoarele diesel turbo 20-35%.
La stage 2 se pot observa castiguri de 10% sau mai mult fata de stage1 (in functie de platforma si preferinte). Masinile cu turbo pot ridica nivelele de boost (functioneaza cel mai eficient daca turbina este de presiune joasa lasand loc pentru imbunatatire).
De ce sa ne ferim?
De softarile „accesibile”
- Fie este un program prost, care simplu pacaleste blocul electronic de comanda al masinii si mareste cantitatea de benzina injectata în cilindrii motorului.
- Este un soft prescris pentru un motor in parametrii de fabrica, fara a fi luate in calcul starea motorului, uzura sau modificarile efectuate anterior (a.k.a soft la Vericu’).
De PowerBox-uri si alte dispozitive miraculoase
- Unele dintre cele mai mari tepe de pe pietele de tuning.