Cum functioneaza ambreiajul unui autovehicul?

Ambreiajul este o componenta esentiala a masinii, pe care o utilizam zi de zi, fara poate sa ne dam seama cum functioneaza si cat de important este.

Rolul ambreiajului este de a face legatura si de a transmite puterea intre motor si cutia de viteze, respectiv roti. Indiferent daca autovehiculul are o cutie de viteze manuala sau una automata, ambreiajul este prezent, chiar daca la cutia automata nu poate fi actionat manual, de catre conducatorul auto.

Ambreiajul este alcatuit din:

  • disc de ambreiaj
  • placa de presiune
  • rulment de presiune
  • volanta
  • carcasa (clopot)
  • furca de angrenare
  • diverse suruburi

Primele trei subansamble sunt practic consumabile, dar timpul necesar pana la schimbarea lor este mult mai lung decat in cazul altor componente. Schimbarea ambreiajului este necesara atunci cand acesta da semne severe de uzura, sau cand s-a distrus definitiv, iar in functie de stilul de condus al fiecaruia poate avea o durata de viata mai mare sau mai mica.

Ambreiajul poate fi de doua tipuri: uscat sau umed, cel din urma fiind practic “inecat” intrun lichid special care are rolul de racire si lubrifiere. Desi ambreiajul umed cupleaza mai lin si are o durata de viata mai mare, acesta cauzeaza pierderi de randament din cauza ca o parte din putere se pierde prin frecare, sub forma de caldura.

Cum functioneaza ambreiajul?

Prin apasarea pedalei de ambreiaj se actioneaza (prin intermediul rulmentului de presiune) o diafragma care indeparteaza placa de presiune, eliberand astfel discul de ambreiaj, aflat intre volanta si placa de presiune. Astfel discul de ambreiaj se va roti liber, fara a mai fi cuplat de volanta, motorul fiind deconectat de trenul de rulare.

Legatura dintre pedala de ambreiaj si ambreiajul in sine se face fie printrun cablu, fie folosind un sistem hidraulic, cu pistonase. In general, acest sistem hidraulic este in comun cu servofrana si foloseste acelasi lichid de frana.

Pentru a schimba treapta de viteza este necesara apasarea ambreiajului, permitand astfel eliberarea sarcinii din cutia de viteze si sincronizarea arborilor acesteia.

Cum “se simte” un ambreiaj uzat?

Uzura excesiva a ambreiajului se manifesta in general prin patinarea discului de ambreiaj, ceea ce duce la o scadere a capacitatii de accelerare a autovehiculului, mai ales in momentul schimbarii vitezelor. Practic vei observa la accelerare mai brusca faptul ca, desi turatia motorului creste, viteza nu pare sa creasca simultan.

ambreiaj

Uzura rulmentului de presiune creaza un zgomot specific la apasarea pedalei de ambreiaj, si o vibratie in pedala, diferita de cea produsa de motor.

Un alt simptom al uzurii sau defectarii ambreiajului apare atunci cand acesta nu mai poate decupla complet si astfel nu se mai pot schimba la fel de usor vitezele, schimbarile fiind insotite eventual de zgomote ale cutiei sau de trepidatii.

Mai devreme sau mai tarziu orice ambreiaj cedeaza si trebuie inlocuit. Procedura nu este una foarte complicata dar necesita interventia unui service specializat si presupune costuri uneori ridicate. Indiferent ce componenta a ambreiajului este defecta, se recomanda inlocuirea intregului kit de ambreiaj (format din discplaca de presiune si rulment) pentru a nu mai fi necesara o alta interventie in viitorul apropiat. Un kit de ambreiaj de calitate poate sa tina lejer 100.000 de kilometri, daca este utilizat corespunzator!

Ce este ambreiajul dublu?

Unele autovehicule sunt echipate cu ambreiaje si cutii de viteze mai performante. Din aceasta categorie face parte ambreiajul dublu. Cum spune si denumirea, acest tip de ambreiaj este format practic din doua ambreiaje ce servesc o cutie de viteze automata dubla, avantajul fiind capacitatea de a “preselecta” treapta de viteza urmatoare in acelasi timp. Cu acest tip de transmisie sunt echipate autovehiculele performante, beneficiind astfel de o rapiditate mult mai mare de schimbare a vitezelor (chiar si in 0,2 secunde) si mentinerea aproape constanta a puterii. Din acest tip fac parte transmisiile DSG (Direct Shift Gearbox).

Vezi si: Cum Cupleaza Ambreiajul: VIDEO Din Interiorul Cutiei De Viteze | AndreiDima.ro

Add a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *