ABS-ul si repartitorul de franare

ABS-ul, abreviere pentru „anti-lock braking system” (română: sistem de frânare antiblocare), este un sistem de siguranță pentru vehicule, care ajută la prevenirea blocării roților în timpul frânării. ABS-ul este o tehnologie cheie care ajută la îmbunătățirea controlului vehiculului în timpul frânării și reduce riscul de accidente în cazul în care șoferul trebuie să frâneze brusc.

Cum funcționează ABS-ul?

ABS-ul funcționează prin monitorizarea roților vehiculului prin intermediul unor senzori și detectarea rapidă a unei schimbări bruște a vitezei de rotație a acestora, semn că roțile încearcă să se blocheze în timpul frânării. Când ABS-ul detectează o astfel de situație, sistemul eliberează presiunea de frânare pe roata afectată, reducând astfel forța de frânare și prevenind blocarea. Această acțiune se repetă de mai multe ori pe secundă, permițând șoferului să mențină controlul asupra direcției vehiculului în timpul frânării și îmbunătățind capacitatea de oprire în condiții de siguranță.

ABS si repartitor franare

De ce este important ABS-ul?

ABS-ul este important pentru siguranța rutieră deoarece reduce riscul de accidente prin îmbunătățirea controlului asupra direcției vehiculului în timpul frânării. De exemplu, în situația în care șoferul trebuie să frâneze brusc pentru a evita un obstacol, fără ABS, roțile se pot bloca și mașina poate pierde controlul, putând fi implicate într-un accident. Cu ABS-ul, șoferul poate menține controlul direcției vehiculului și poate evita obstacolele în condiții de siguranță.

În plus, ABS-ul este important și pentru performanța vehiculului. Când roțile sunt blocate în timpul frânării, mașina poate aluneca mai mult, iar distanța de oprire poate fi mai lungă. La un vehicul dotat cu un sistem ABS, roțile rămân libere să se miște, reducând alunecarea și scurtând distanța de oprire.

Repartitorul de franare

Repartitorul de frână (cunoscut și ca limitator frânare, distribuitor) este un dispozitiv important care ajută la îmbunătățirea performanței sistemului de frânare al unui vehicul. De obicei, acest sistem este instalat pe autoturismele fara ABS, cu un cost de achiziție redus. Un exemplu bun este Dacia Logan.

Repartitorul de frână este un dispozitiv care distribuie forța de frânare între puntea față și cea spate a unui vehicul. În mod tradițional, majoritatea vehiculelor au sistemul de frânare plasat pe puntea față. Aceasta înseamnă că în timpul frânării, greutatea vehiculului se transferă spre partea din față, ceea ce poate duce la o pierdere de aderență a punții spate și la o frânare inegală. Repartitorul de frână abordează această problemă prin distribuirea forței de frânare în mod corespunzător între puntea față și cea spate.

Repartitor franare
Repartitor franare Suzuki Samurai

Pentru cei curioși, aici gasiți un video de la Fux Garage despre cum se schimbă un repartitor la o Dacia Logan

Funcționarea repartitorului de frânare

Repartitorul de frână este un dispozitiv hidraulic care funcționează prin utilizarea unei supape care controlează fluxul de lichid de frână către puntea spate a vehiculului. Atunci când pedala de frână este apăsată, lichidul de frână este pompat prin sistemul de frânare și ajunge la supapa de repartitor. Supapa este proiectată să permită o cantitate controlată de lichid să treacă spre puntea spate, în timp ce menține o presiune mai mare în sistemul de frânare al punții față. Aceasta ajută la distribuirea forței de frânare între puntea față și cea spate, îmbunătățind astfel performanța de frânare și reducând riscul de blocare a roților.

Atât repartitorul de frână, cât și sistemul de frânare antiblocare (ABS) sunt tehnologii de frânare avansate care ajută la îmbunătățirea siguranței în timpul frânării. Cu toate acestea, există diferențe semnificative între cele două sisteme.

Repartitorul de frână se concentrează pe distribuirea forței de frânare între puntea față și cea spate a vehiculului. Acest lucru ajută la îmbunătățirea performanței sistemului de frânare și la reducerea riscului de blocare a roților. Cu toate acestea, repartitorul de frână nu reglează forța de frânare pe fiecare roată în parte, ceea ce poate duce la blocarea roților în anumite condiții.

ABS-ul, pe de altă parte, reglează forța de frânare pe fiecare roată în parte în funcție de condițiile de drum și de aderența acestuia. Acest lucru ajută la prevenirea blocării roților și la menținerea controlului asupra vehiculului în timpul frânării. ABS-ul funcționează prin monitorizarea vitezei fiecărei roți și prin reglarea forței de frânare pe fiecare roată individual pentru a menține acestea în mișcare și pentru a preveni blocarea.

Repartitor franare Dacia Logan

Deși repartitorul de frână poate ajuta la îmbunătățirea performanței sistemului de frânare și la reducerea riscului de blocare a roților, ABS-ul este considerat mai avansat și mai eficient în prevenirea blocării roților în timpul frânării și în menținerea controlului asupra vehiculului. De aceea, majoritatea vehiculelor moderne sunt echipate cu sistemul de frânare antiblocare.

Concluzie

În concluzie, atât repartitorul de frână, cât și ABS-ul sunt tehnologii de frânare avansate care ajută la îmbunătățirea siguranței în timpul frânării. Cu toate acestea, ABS-ul este considerat mai eficient în prevenirea blocării roților și în menținerea controlului asupra vehiculului în timpul frânării.

Add a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *